Bidragshantering

Kårens bidragsombud är Per Axelsson och Lena Ek.
Bidragen står för en mycket stor del av kårens inkomster och tar lite tid.

Det finns flera typer av bidrag.
De som avdelningarna behöver administrera är närvarorapportering för kommunalt aktivitetsbidrag och demokratimötena för det statliga bidraget.

Att sköta bidragen är mycket pengar till kåren med lite ansträngning.
Kåren missar ganska stora summor varje år på brister i bidragadministrationen.
Be oss om hjälp – Enkla pengar!

Det underlättar att hålla informationen i Scoutnet uppdaterad, även med patrulltillhörighet.
Då kan vi bidragsombud hjälpa er med patrullerna i Rbok för aktivitetsbidraget och statsbidraget blir lättare felfritt då.
För att en patrull ska vara bidragsgrundande ska den ha minst 5 medlemmar i ålder 6-25 år.
Har patrullen fler än 5 medlemmar ska minst 60 % av medlemmarna vara 6-25 år.

När demokratimötet inte ger korrekt ifyllda blanketter måste ni göra om hela mötet, så det enklaste är att se till att alla förutsättningar finns för att göra rätt.
Använd enbart de blanketter vi har förifyllt och inte ladda ner från Scouterna.se.

Enklast blir det rätt om ni tidigt ber oss bidragsombud om hjälp.
Vi kan även hjälpa er registrera närvaro i Rbok om vi får information om närvaron på ett sätt som passar er och uppfyller kraven i GDPR.