Vår scoutverksamhet är eftertraktad och vi behöver ständigt bli fler ledare och funktionärer för att kunna driva och utveckla verksamheten. Vi kommer ge förtur till de barn vars föräldrar kan ställa upp som främst ledare. Och saknar du scouterfarenhet, var inte orolig, vi lär dig allt du behöver och erbjuder en stor bredd av kurser för dig som vill engagera dig.

Här en kort förklaring kring de olika rollerna:

FUNKTIONÄRER – Som funktionär arbetar du ensam eller i en grupp med andra funktionärer inom det område som intresserar dig mest. Arbetsuppgifterna varierar beroende på om du har fast uppdrag eller anmäler dig till olika event. Vi behöver alla som kan och vill engagera sig!

ANSVARIG LEDARE (avdelningsledare) –

• Ansvariga avdelningsledare skall dokumentera avdelningens program och föra närvarolistor. Verksamhetsbeskrivningar, närvarolistor och kvitton krävs för att kåren skall kunna få ekonomiska bidrag
  • Hanterar föräldrakontakter och information till föräldrar
  • Ansvarar för avdelningens verksamhet och för att den motsvarar Scouternas program, kvalitets- och säkerhetskrav.
  • Leder avdelningens ledarteam och säkerställer att det finns tillräckligt många ledare för avdelningen
  • Avdelningsledaren sköter och ansvarar för avdelningspengen som tilldelas terminsvis. Ansöker vid behov om ytterligare medel hos kårstyrelsen
  • Avdelningens ekonomi i övrigt sköts via kårens bokföring enl. kassörens anvisningar.
  • Rapporterar till styrelsen om avdelningens verksamhet och eventuella utmaningar inom avdelningen
  • Rapporterar till styrelsen säkerhets- och färdplaner för hajker, övernattningar, läger etc.
  • Avdelningsledaren ansvarar för kårens och avdelningens materiel som används på avdelningsmöten och hajker respektive övernattningar
  • Avdelningsledare kontrollerar att inget materiel saknas efter aktiviteten
  • Använda lokaler skall vara städade när man lämnar dem
  • Området utanför lokalen skall vara städat och askan i lägerbålsplatsen kall
  • Lokalens spis, kaffebryggare, belysning etc. skall stängas av och alla fönster och dörrar skall stängas och låsas
  • Kontrollera att ingen låses in, och att siste person har nycklar
  • Problem och önskemål på lokalerna eller materiel anmäls till lokalgruppen
  • Kårstyrelsen är enligt stadgarna ansvarig för att utse ledarna på avdelningarna
  • Skall ha genomgått webbkursen Trygga Möten inom de senaste tre (3) åren.
  • Skall ha uppvisat utdrag ur polisens belastningsregister för av styrelsen utsedda ombud.

Tidsåtgång:

• En kväll per vecka för avdelningsmöten (ca2-2,5h inkl förberedelser, städning)
  • Ett par kvällar per år för planering, möten och annan administration
  • En till två helger per termin för hajker och övernattningar
  • Ca en vecka per sommar för lägerverksamhet
  • Övrigt arbete enligt överenskommelse

LEDARE –  Stöttar ansvarig ledare och är med på veckomöten och planerar terminsverksamheten ihop med ansvarig ledare. Man lär sig allt som en ansvarig ledare gör och när man är redo och har viljan kan man ta över ansvarig ledarrollen. Även här är det viktigt med intresse av barn och dess utveckling och det erbjuds diverse utbildningar och kurser efter eget intresse och tycke utöver de obligatoriska.

• Deltar i planeringen av avdelningens verksamhet
  • Ser tillsammans med övriga ledare till att avdelningens verksamhet genomförs enligt plan
  • Skall ha genomgått webbkursen Trygga Möten inom de senaste tre (3) åren.
  • Utses av ansvarige avdelningsledare.

Tidsåtgång:

•  En kväll per vecka för avdelningsmöten (ca2-2,5h inkl förberedelser, städning)
  • Ett par kvällar per år för planering, möten och annan administration
  • En till två helger per termin för hajker och övernattningar
  • Ca en vecka per sommar för lägerverksamhet

STYRELSELEDAMOT – Styrelsens uppdrag är att bereda olika frågor, förvalta de beslut som kårstämman (årsmötet) fattat, leda kårens arbete samt representera kåren i olika sammanhang.

• En kväll per månad för styrelsemöten samt ev ett längre strategimöte per år
  • Tillgänglig per mejl och telefon för löpande diskussioner
  • Löpande arbete enligt ovan rollbeskrivning
  • Övrigt arbete enligt överenskommelse

Är du intresserad av någon roll i kåren så finns mer info i dokumentet ”Uppdragsbeskrivningar”!

Tack för att du vill engagera dig

• Något specifikt du vill tillägga eller uppmärksamma oss på.