Bli scout Vendelsö scoutkår!

I Scouterna hittar du både utmaningar och nya kompisar, oavsett var du bor eller hur du gammal du är. Här kan du uppleva äventyr i naturen, upptäcka nya sätt att lösa problem eller bara ha kul tillsammans medan vi utforskar världen. Och du är självklart med och bestämmer vad vi ska hitta på.

Hur blir man scout?
I Vendelsö scoutkår kan man gå med i scouterna från 8 års ålder, men vill man prova på så är man välkommen på Familjescouting där barn och vuxen deltar tillsammans.

– Familjescouting för barn 3-8 år (OBS!! Anmäl både barn och vuxen var för sig nedan)
– Spårarscout Åk. 2-3
– Upptäckarscout Åk. 4-5
– Äventyrarscout Åk. 6-8
– Utmanarscout Åk. 9 och upp till 17 år
– Roverscout 18 år och uppåt

I medlemsavgiften ingår en kollektiv olycksfallsförsäkring och en tidning Scout, som utkommer med fyra nummer om året riktar sig till medlemmar under 13 år.

För att gå med i vår scoutkår kan du göra en intresseanmälan som skickas direkt till vårt medlemsregister.

Fyll i uppgifterna nedan. Fält som är markerade med * är obligatoriska.

När du klickar på ”Skicka” så skapas det ett mail byggt på ifylld text från formuläret och skickas till dig som bekräftelse på att vi mottagit din intresseanmälan.
Informationen kommer även att lagras hos scoutkåren och scouterna, detta för att senare på ett enkelt sätt kunna sammanställa gjorda anmälningar.

Kostnader
Medlemsavgiften är 650 kr/termin för barn 8-18 år. För familjescouter är det 100 kr/barn/termin samt 250 kr/medföljande vuxen och termin). Ett verksamhetsår består av 2 terminer.
Därutöver tillkommer kostnader för läger och övernattningar.
En helgövernattning brukar kosta ca 250 kronor för mat, hyra och programmaterial. Ett sommarläger på 7-10 dagar brukar kosta ca 2500 kronor för upptäckar- och äventyrarscouter men ungefär hälften för spårarscouter eftersom de brukar vara på läger ca 4 dagar.
Andra kostnader är t.ex. scoutskjorta, halsduk m.m. För närvarande ca 200 kronor.

En spårarscout kräver som regel ingen annan utrustning än vanliga friluftskläder, bra stövlar och scoutskjorta/scouttröja med tillbehör.
Ju äldre scouten blir, desto bättre friluftsutrustning behövs.
Från ungefär 12 års ålder sker de flesta hajker utomhus. Scouten behöver en rejäl sovsäck, ett liggunderlag, ett par vandrarkängor/stövlar och en ryggsäck med avbärarbälte.
Om Ditt barn saknar utrustning, hör efter med ert barns avdelningsledare. Det kan finnas begagnat eller att låna.

Försäkring
Kåren och alla våra medlemmar är försäkrade genom Provins Insurance.
Läs mer om våra försäkringar på www.provins.nu/scouterna