1981

En ny kårledning med Stig Axehall som ordförande och Harriet Stenberg, sekr. en del av kårledningen. 248 st rapporterar vi nu som aktiva medlemmar i kåren. Patrullscouterna använder för första gången kanadensarna på en kanothajk. För miniorscouterna har ett ”nytt program införts och detta och den nya ledarhandledningen ”Lysmasken” används. En skallgångskedja, tillsammans med kretsens övriga kårer, organiseras. I samband med kåravslutningen arrangeras en bytesmarknad, som blir mycket positivt mottagen. Praktiskt taget alla kårens ledare deltar i kretsens ledarträf ’Vårkväll”, som genomförs på Dalarö Skans, och en resa till Åbo, för ledare, genomförs med livliga ideologidiskussioner. Alla medlemmar får en scoutknapp, att användas i PR-syfte på civila kläder. Sommarläger för alla i kretsregi på Monäro, förbundets lägerområde mellan Eskilstuna-Malmköping. Även miniorscouterna deltar under några dagar och tar sig dit, med all sin packning med pendeltåg-vanligt tåg-buss-bil och vandring. En upplevelse för många av dem som aldrig tidigare åkt tåg! Återigen får en ”av de våra” Lions ungdomsledarstipendium, John-Olof Blomkvist.

1982

Kårledningen ser ut som tidigare, bortsett från sekreterarposten som Katarina Lundborg tagit hand om efter Harriet som flyttat. Medlemsantalet är fortfarande 248, fördelat på miniorscoutavdelningarna Gaddarna, Lysmaskarna och Svamparna. Juniorscoutavdelningarna heter Fiskarna, Hiawatha och Vilddjuren. Två patrullscoutavdelningar med namnen Rovfåglarna och Stigfinnarna är också med och tar hand om medlemmarna liksom seniorscoutlaget Särimner. I praktiskt taget alla krets-och distriktsarrangemang har vi deltagit och på Distriktets Dag blev kåren 1:a i kårtävlingen och Svamparna 1:a i miniorscouttävlingen. Särimner vann årets upplaga av S:t Georgshajken. Ett stort samlingstält 4 x 10 meter har inköpts och under den snöigare årstiden hade vi en ”bivackslagningsdag” vid kommunens snötipp, då vi lärde oss att bänga/gräva snöbivacker. En mycket lyckad ledarfest (tack Moster) hade vi i Bygdegården. Tre st Björn Gustavsson, Curt Melin och Mats Sjöberg deltog i förbundets Blå Hajk. Från förbundet introduceras också ett något förändrat juniorscoutprogram med den nya ledarhandledningen ”Spårhunden”. Sommarlägret arrangerades på Gotland tillsammans med Älta Scoutkår.

1983

Lokalfrågan närmar sig en (förhoppningsvis) slutlig lösning då vi av kommunen erbjuds, och tar emot, Kvarnängen. Massor av jobb måste dock göras för att den skall kunna användas som lokal i stället för Mastvägen. En barack inköps och ställs upp, för att användas som förråd. På S:t Georgsdagen ställer vi liksom de flesta scouter i landet upp på en fredsmanifestation. En ny ledarutbildning, Allmän LedarUtbildning införs och den medför att en viss grundutbildning skall ske på kårplan. Vi genomför den med alla, både gamla och nya ledare och avslutar på Kjesäter i vackert vårväder och ett besök på scoutmuseet. Våra ”överåriga” seniorscouter, som har svårt att skiljas, bildar Gold Pig och vår vuxengrupp gör familjespåret på kretstävlingen. Årsavgift införs i stället för terminsavgift. På förbundsstämman var vi representerade med 5 st och sommarens läger var ett distriktsläger på Rånö, där vi var väl representerade både med lägerdeltagare i by och i centrala funktioner.

1984

Ulla Thim tar återigen hand om ordförandeklubban, medan Stickan Axehall ägnar all sir tid åt renoveringen av Kvarnängen. En renovering som förhoppningsvis skall vara så långt kommen att vi den 19 maj kan inviga vår scoutgård, och detta i samband med kårens 25-årsjubileum.